Lingua franca
Continut Platit
Acest articol nu este disponibil gratis.
Detalii mai jos :
Incepand de asta noapte am operat cateva modificari la modul in care Trilema livreaza articole. Sistemul cel nou e oarecum complex, asa ca sa-l explicam pe indelete.
Fiecare cititor (inteles in termeni de IP) poate citi cate trei articole diferite in fiecare zi (24 de ore). Odata cele trei epuizate, in locul articolului solicitat va primi o pagina care-i explica c-a depasit numarul de articole gratuite pe ziua respectiva, si-i ofera un link pentru mai multe detalii. In principiu eu scriu cam cate trei articole pe zi, plus-minus, asa incat ar trebui sa fie fix destul pentru a urmari Trilema in continuare fara probleme. De asemenea conversatiile n-ar trebui sa fie tulburate, cititorul poate lasa oricate comentarii doreste la cele trei articole pe care si le-a ales pentru ziua respectiva, si de asemenea poate citi de oricate ori pofteste comentariile lasate de altii. De notat ca termenul de 24 de ore curge subiectiv, functie de accesarile cititorului, nu exista o ora fixa pe server la care toata lumea isi reprimeste creditele.
Toate IP-urile noi (adica acele IP-uri care incarca pentru prima oara o pagina pe Trilema, de la introducerea acestui sistem) primesc un bonus de 24 de incarcari suplimentare. Asta inseamna ca pot incarca, pe langa cele 3 articole zilnice, inca 24 in total. Deci, citind azi 4, maine 10, poimaine 19 am ajuns la 0, si de-acum suntem limitati la cele 3 zilnice. De notat ca sistemul nu retine decat ultimele trei articole vizitate, si ca atare e posibil sa epuizati creditul incarcand doar 4 articole in ordine, 1,2,3,4,1,2,3,4 etc. In acest exemplu se uzeaza cate o unitate pe ciclu. De asemenea de notat ca odata plata realizata si creditul alocat sunteti identificat strict prin IP, daca ISP-ul aloca IP-ul dvs altcuiva tocmai ce v-a pagubit de niste incarcari suplimentare.
Paginile (precum de exemplu ), indecsii categoriilor (precum de exemplu http://polimedia.us/trilema/category/3-ani-experienta/) si arhivele (precum de exemplu http://polimedia.us/trilema/2010/08/) sunt accesibile fara restrictii, nefiind in nici un fel incluse in acest sistem.
Cititorii care nu doresc sa fie astfel limitati pot sa plateasca 5 euro, (puteti plati cu orice card Visa, nu-i nevoie sa aveti sau sa va faceti cont) in schimbul carora primesc 5000 de incarcari suplimentare. Avand in vedere ca la ora actuala Trilema are putin peste 1300 3000 de articole in total, 5000 de incarcari suplimentare ar trebui sa ajunga o vreme. Puteti de asemenea plati cu bitcoin : trimiteti un email care sa contina adresa dvs, dupa care trimiteti plata pe adresa 1JPvucRfu3ZzEvfBUQTJwsxMrZjeTqD6zR. Veti primi un numar de credite egal cu cantitatea de bitcoin trimisa x cursul BTCEUR x 1000.
Cititorii care nu doresc sa fie limitati dar nici nu doresc (sau nu pot, din orice motiv) sa plateasca in bani pot sa-si faca un cont pe fain, unde, dupa ce aduna 1000 de karma pot sa vanda 500 in schimbul incarcarilor suplimentare (specificati in email).
Cititorii care nu doresc nici sa fie limitati, nici sa plateasca si nici sa munceasca pot sa foloseasca un proxy, sa incarce Trilema de pe calculatorul prietenilor sau pe wireless-ul cafenelelor etcetera. Solutii sunt probabil multe, chiar daca m-ar mira sa merite.
In final, imi face placere sa anunt ca un numar de comentatori activi si inteligenti primesc 1000 de credite ex oficio. Lista, in ordine alfabetica : adi ; Anonimosu ; ByREV ; calmogen ; cipslim ; costin ; dAImon ; Diana Coman ; Dr.A ; F ; factor ; Florin ; Ionut ; krossfire ; Lucian ; Luka D ; Mari ; Marius ; McGogoo ; Mihai ; Porcul de York ; spyked. Lista ramane in principiu deschisa la dispozitia mea.
Uite ca pana la urma n-o fost chiar asa de complex. Sa ne auzim sanatosi dara. Pentru comentarii incercati aici.
Luni, 27 Decembrie 2010
Ai dreptate. Nu stiu altii ce vad in acest post, insa eu vad raspunsul la o intrebare. Multumesc. Suntem foarte norocosi ca vorbim romana.Unui roman ii este foarte usor sa invete limbi straine. Invatam cu usurinta limbile latine, dat fiind ca avem 70% origine latina insa putem sa vorbim cu usurinta si limbi slavice, datorita celor 20 de procente de influente slavice. Acum sunt in Polonia si mie ca roman imi este mult mai usor sa invat limba decat unui spaniol sau american. “Dar daca va intereseaza sa difuzati idei, probabil cea mai eficienta cale este sa le scrieti folosind toata intensitatea, toata precizia si toata tensiunea limbii romane.” Si totusi un Cioran sau un Ionescu au scris in franceza ca apoi sa fie tradusi in romana. Recunosc, erau alte conjuncturi atunci. Dar o idee trebuie sa fie auzita si pusa in aplicare ca sa fie recunoscuta ca o idee buna. Daca spui ca exista cate un vorbitor de limba romana in orice facultate o sa citeasca ideea in romana, insa trebuie sa o traduca in limba respectiva ca si ceilalti sa o inteleaga. Deci eu am ajuns la concluzia ca nu limba conteaza ci ideea. Poate romana este o limba precisa insa la numarul cuvintelor din dictionar suntem intrecuti cu mult de alte limbi. In ce consta aceasta precizie?
Luni, 27 Decembrie 2010
Internetul a schimbat totul. Inainte de internet nu as fi avut cum sa gindesc macar chestia asta. Dar azi, cind toata lumea-i legata prin milioane de fire invizibile prin care comunica instantaneu, mai putin conteaza dificultatile si impedimentele de mai an.
Totusi, el e cel mai in masura sa o traduca si s-o aplice, pentru ca a traduce in fapt e pina la urma mai important decit a traduce in vorbe. Nu stiu din pacate sa-ti raspund satisfacator cit priveste substanta preciziei. E doar o observatie empirica de poliglot. Poate cu timpul mi se va lamuri. In tot cazul nu-i vorba de numarul cuvintelor, maghiara are un milion si e dincolo de confuza.
Luni, 27 Decembrie 2010
Inteleg ce vrei sa spui. Oricum in opinia mea, dupa cum spunea si Nichita, esti “un poliglot de limba romana”. Oricat de exceptionala ar fi limba asta nu oricine o sa inteleaga idelie si cu atat mai putin sa le emita. Dar din 26 de milioane de vorbitori de romana se gasesc destui care sa spuna ceea ce gandesc.
Luni, 27 Decembrie 2010
Un poliglot de limba romana, da. E bine zis.
Mi-am socat in mai multe rinduri cunostiintele spunindu-le franc ca din punctul de vedere al limbii romane, orice alta limba e doar un caz particular de pronuntie defectuoasa si gramatica aproximativa. Totusi, cam asta-i in realitate situatia.
Luni, 27 Decembrie 2010
Da e o idee, insa consider ca esti (roman) subiectiv. “orice alta limba e doar un caz particular de pronuntie defectuoasa si gramatica aproximativa” pentru tine. Asta voiam sa spun si mai devreme, cu toate ca vorbesti la perfectie atate limbi, in romana iti spui ideile cel mai concis. Asta nu inseamna ca toti sunt de acord cu tine. Spune aceasta idee a ta in toate limbile pamantului si oricat de bine ti-ai argumenta afirmatia ceilalti nu or sa fie de acord cu tine. Nu avem nimic special fata de alte limbi. Modul in care o folosim ne avantajeaza. In ziua de azi si nu numai, nu iti exprimi ideile doar prin acest tip de limbaj. Sunt mai multe tipuri de comunicare. Daca ar fi sa ne referim doar la limba cred ca nemtii au aceasta predilectie de a construi cuvantul cel mai bun pentru o anumita idee folosind un cuvant compus din mai multe cuvinte. Si totusi imi place cum gandesti, e o forma interesanta de nationalism. Si mi-as dori sa ai intru totul dreptate. Modul tau de gandire privind aceasta idee este un nationalism inofensiv care daca ar fi implementat la nivel national ar schimba Romania. In orice caz, totul incepe cu o idee.
Luni, 27 Decembrie 2010
Depinde de idei, nu-i chiar asa de simplu, si nici intr-un caz nu-i chestia ca ideile mele se exprima mai bine-n romaneste, nici vorba. Am avut ocazia sa fac mici demonstratii particulare de superioritate expresiva a limbii romane in englezeste, e un fel de joc de societate aproape, artificii de pahar. In tot cazul, marele avantaj al limbii romane nu-i fixat, nu-i dat si cunoscut, ci curge tocmai din flexibilitatea ei toleranta. In tot cazul, e o tema complexa asta, dar daca ma intrebi pe mine nu mi se pare ca are vre-o treaba cu nationalismul.
Luni, 27 Decembrie 2010
La capitolul gimnastica nu era vorba doar si numai de scos untul. Era o observatie a unei gimnaste (cred ca Nadia Comaneci, dar nu-mi amintesc cu precizie) catre cele pe care le pregatea in SUA ceva la modul ca “voi n-aveti nici pe departe atata motivatie cat aveam noi - era singurul mod de a iesi din tara”. Ceea ce de altfel ar explica intre altele si de ce nu mai suntem chiar ce-am fost, cu toate ca avem inca antrenorii aceia de nota 20, ba chiar cu mai multa experienta acumulata.
Dai te rog si pe-aici cateva din exemplele acelea de superioritate expresiva a limbii romane in englezeste?
Luni, 27 Decembrie 2010
Sincer, nu cred ca fetele respective sunt in masura sa inteleaga ce li s-o intimplat de fapt. E adevarata chestia cu motivatia, dar nu cred ca se reduce pur si simplu la “iesit din tara”, chiar daca superficial asa pare. Pina la urma si bunastarea vestica pare, superficial, asigurata de pojghita obiectelor.
Antrenorii aceia nu-i mai prea avem, vezi de-un exemplu cazul foarte respectabilului dar si foarte anonimului Pradatu.
Mi-e greu sa-ti dau, pentru ca nu esti in frame of mind-ul propriu si necesar. Si-n plus mai esti si imbracata (presupun).
Luni, 27 Decembrie 2010
Pai se gasesc astfel de exemple doar pentru anume frame of mind? Si doar pentru nudisti?
Luni, 27 Decembrie 2010
Doar pentru chestiile care cu adevarat conteaza.
Luni, 27 Decembrie 2010
Pentru chestiile care cu adevarat conteaza cuvintele sunt de prisos in orice limba…
Luni, 27 Decembrie 2010
Numa’ daca stii vorbi romaneste calumea :D
Luni, 27 Decembrie 2010
Dar ca sa raspundem si la subiect :
Luni, 27 Decembrie 2010
Iar te lauzi si esti prins cu mana-n pantaloni. Ma rog, hobby-ul tau.
Este frumos patriotismul de limba, totusi uiti o treaba: limba romana de la Ms si Univs este rezultatul invatamantului pre-1989, care de-atunci a trecut prin multiple dezastre, ajungand la nivel 0. Emigrantii de azi sfarsesc in slujbe de spalat vase in Vest, fiindca printre altele nici romana n-o mai stiu a vorbi - ce sa mai zicem de alte limbi, oricat ar fi ele inferioare.
Absolventii de scoli romanesti de azi sunt calificati numai pentru a inlocui masinile xerox, minolta si ce-or mai fi cand se defecteaza.
Luni, 27 Decembrie 2010
Mie mi se pare ca nu neg, ci afirm. Da, exact acelui invatamint pre-1989, cu fete care se spinzurau de disperare ca n-or intrat la facultate, cu tot alaiul.
Zic ca tura asta n-am reusit sa nu fim de acord. Ti-o asumi ca infringere personala sau o trecem drept coincidenta ? :D
Luni, 27 Decembrie 2010
Shirky are alta parere.
Luni, 27 Decembrie 2010
Ahhh, zece puncte pentru referinta.
Dar el vorbeste, ca orice american, despre problemele maculaturii. Pe mine nu ma intereseaza productia si circulatia maculaturii. Sunt european, si deci elitist. Sau poate chiar invers.
Luni, 27 Decembrie 2010
Fie cum zici tu. Cadou de Cracila :)
Luni, 27 Decembrie 2010
Asta da idee de brand de tara.
Marti, 28 Decembrie 2010
oai, ca mandrie se scoala in moa.
ce nu intelege lumea aici e ca totul este o metafora si prin universitati te referi la bodeluri, restu se intelege.
troll