PA - Proza Arhiscurta

Miercuri, 06 Ianuarie, Anul 2 d.Tr. | Autor: Mircea Popescu

Continut Platit

Acest articol nu este disponibil gratis.

Detalii mai jos :

Incepand de asta noapte am operat cateva modificari la modul in care Trilema livreaza articole. Sistemul cel nou e oarecum complex, asa ca sa-l explicam pe indelete.

Fiecare cititor (inteles in termeni de IP) poate citi cate trei articole diferite in fiecare zi (24 de ore). Odata cele trei epuizate, in locul articolului solicitat va primi o pagina care-i explica c-a depasit numarul de articole gratuite pe ziua respectiva, si-i ofera un link pentru mai multe detalii. In principiu eu scriu cam cate trei articole pe zi, plus-minus, asa incat ar trebui sa fie fix destul pentru a urmari Trilema in continuare fara probleme. De asemenea conversatiile n-ar trebui sa fie tulburate, cititorul poate lasa oricate comentarii doreste la cele trei articole pe care si le-a ales pentru ziua respectiva, si de asemenea poate citi de oricate ori pofteste comentariile lasate de altii. De notat ca termenul de 24 de ore curge subiectiv, functie de accesarile cititorului, nu exista o ora fixa pe server la care toata lumea isi reprimeste creditele.

Toate IP-urile noi (adica acele IP-uri care incarca pentru prima oara o pagina pe Trilema, de la introducerea acestui sistem) primesc un bonus de 24 de incarcari suplimentare. Asta inseamna ca pot incarca, pe langa cele 3 articole zilnice, inca 24 in total. Deci, citind azi 4, maine 10, poimaine 19 am ajuns la 0, si de-acum suntem limitati la cele 3 zilnice. De notat ca sistemul nu retine decat ultimele trei articole vizitate, si ca atare e posibil sa epuizati creditul incarcand doar 4 articole in ordine, 1,2,3,4,1,2,3,4 etc. In acest exemplu se uzeaza cate o unitate pe ciclu. De asemenea de notat ca odata plata realizata si creditul alocat sunteti identificat strict prin IP, daca ISP-ul aloca IP-ul dvs altcuiva tocmai ce v-a pagubit de niste incarcari suplimentare.

Paginile (precum de exemplu ), indecsii categoriilor (precum de exemplu http://polimedia.us/trilema/category/3-ani-experienta/) si arhivele (precum de exemplu http://polimedia.us/trilema/2010/08/) sunt accesibile fara restrictii, nefiind in nici un fel incluse in acest sistem.

Cititorii care nu doresc sa fie astfel limitati pot sa plateasca 5 euro, (puteti plati cu orice card Visa, nu-i nevoie sa aveti sau sa va faceti cont) in schimbul carora primesc 5000 de incarcari suplimentare. Avand in vedere ca la ora actuala Trilema are putin peste 1300 3000 de articole in total, 5000 de incarcari suplimentare ar trebui sa ajunga o vreme. Puteti de asemenea plati cu bitcoin : trimiteti un email care sa contina adresa dvs, dupa care trimiteti plata pe adresa 1JPvucRfu3ZzEvfBUQTJwsxMrZjeTqD6zR. Veti primi un numar de credite egal cu cantitatea de bitcoin trimisa x cursul BTCEUR x 1000.

Cititorii care nu doresc sa fie limitati dar nici nu doresc (sau nu pot, din orice motiv) sa plateasca in bani pot sa-si faca un cont pe fain, unde, dupa ce aduna 1000 de karma pot sa vanda 500 in schimbul incarcarilor suplimentare (specificati in email).

Cititorii care nu doresc nici sa fie limitati, nici sa plateasca si nici sa munceasca pot sa foloseasca un proxy, sa incarce Trilema de pe calculatorul prietenilor sau pe wireless-ul cafenelelor etcetera. Solutii sunt probabil multe, chiar daca m-ar mira sa merite.

In final, imi face placere sa anunt ca un numar de comentatori activi si inteligenti primesc 1000 de credite ex oficio. Lista, in ordine alfabetica : adi ; Anonimosu ; ByREV ; calmogen ; cipslim ; costin ; dAImon ; Diana Coman ; Dr.A ; F ; factor ; Florin ; Ionut ; krossfire ; Lucian ; Luka D ; Mari ; Marius ; McGogoo ; Mihai ; Porcul de York ; spyked. Lista ramane in principiu deschisa la dispozitia mea.

Uite ca pana la urma n-o fost chiar asa de complex. Sa ne auzim sanatosi dara. Pentru comentarii incercati aici.

Puteti urmari raspunsurile prin fluxul RSS 2.0. Puteti lasa un comentariu ori trimite un trackback de pe blogul propriu.

36 Responses

  1. Multumesc frumos pentru aplecarea atentiei asupra prozei arhiscurte.

    Eu cred că PA poate fi consierată, la un moment dat, gen literar. Sau, dacă e mai simplu să spun asa, cred în posibilitatea ca librăriile să ofere cărti agreabile de PA-uri, pe care cititorii să le citească cu plăcere, să recitească, să citeze.

    Sunt de acord: PA poate fi doar un exercitiu util pentru cineva care vrea sa-si perfectioneze scrisul. Poti ajunge, de asemenea, prizonier al acestui gen. Sau poti trece mai departe, lăsând sau nu urme.

    Observatie.
    Nu orice text de 500 de semne e PA, tot asa cum nu orice porcărie de 500 de pagini e un roman. Altfel spus, eu, ca autor de PA-uri, văd diferenta dintre un tablou si panza de sters pensule.

  2. 2
    Mircea Popescu 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    Una dintre primele probleme pe care teoreticianul PA ca gen literar are sa le rezolve e faptul ca orice banc este proza arhiscurta.

    Odata cu o solutie buna pentru aceasta problema munca lui poate incepe.

  3. iar te iei de prietenul meu ametcea. nu te mai suport. vrei sa insinuezi ca informatiile pe care ni le da arhi cu privire la lungimea cozii pisicii lui negre pierdute si regasite, obama, nu sunt relevante?! sau ca un film nu e bun sau prost doar pentru ca zice zoso? .ro?!! eu asta te intreb.

  4. 4
    Mircea Popescu 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    A, da, o dam pe informatii.. ce ma distreaza chestia asta, cand e vorba de calitatea scrisului, prostalaii dau informatii. Cand e vorba de (absenta) calitate a informatiei, prostalaii scriu bine, nu ca altii care nu stie gramatica care este.

    E o chestie sa ajungi la varsta majoratului cu un bagaj de intelepciune format din strategia de joc pentru Nine Men Morris.

  5. 5
    Flaviu L. Comanescu-Ballainsigna de criptograf 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    Io nici n-am incercat nici nu intrevad a ma apuca sa scriu vreodata. Deocamdata. Da’ ma bucur c-ai scris tu o carte. Pentru tine zic. Si pentru mine cand o s-o termin.

  6. 6
    Mircea Popescu 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    Apropo, vezi c-am pus si sursele pe epothy, daca vrei sa-ti compilezi singur.

  7. @Mircea Popescu: Dar, totusi, nu poti spune banc = proza arhiscurta. Adică, poti spune orice, dar poti sa nu ai dreptate.

  8. 8
    Mircea Popescu 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    Primul exemplu e banc sau pa ?

    Tocmai asta spuneam, ca teoreticianul care doreste sa instaureze genul are a raspunde, si inca bine, la exact aceasta intrebare. De ce nu poti ?

  9. Oricum Calin e foarte tare cand e vorba de talent in penita! :)

  10. @Mircea: E mai degrabă PA. La bancuri, de obicei, se râde. Ăla e scopul lor. Scopul unui PA nu e de a te face să râzi. Eventual, caută să te pună pe gânduri. Îti provoacă imaginatia, te provoacă să continui povestea în mintea ta.

  11. 11
    Mircea Popescu 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    Deci in principiu, orice carticica de bancuri de pe orice taraba e o colectie de PA (eventual sectiunea “amuzante”) ?

  12. Pot să mă autocitez?
    Ziceam: la bancuri, de obicei, se râde. La PA-uri, de obicei, esti pus pe gânduri, îti este provocată imaginatia, continui povestea în mintea ta.
    Nu orice text de 500 de semne e un PA.

    Deci, R la întrebarea ta: Nu.

  13. Mie-mi pare mai degraba ca talentul la PA tine de micro-management skills, aceleasi care-ti sunt necesare sa castigi pe termen scurt un rts game. Orgasm la pliculet, cum ar veni.

  14. 14
    Mircea Popescu 
    Miercuri, 6 Ianuarie 2010

    @Calin Nu fii/fa pe naivul, Caline. “Nu” nu-i un raspuns la intrebarea mea, tot asa cum nu-i un raspuns la intrebarea daca exista Dumnezeu. Tu ai a propune o ideologie, adica o structura teoretica care sa dea sens lumii, iara nu a produce un “raspuns”, care presupune o autoritate pe care nu o ai si n-o poti avea, ontologic.

    Uite cum eludezi problema : Spui “nu orice snoava e un PA”, asta la negativ, si mai spui, la afirmativ, “Un PA e acel text care, de exemplu, îti provoacă imaginatia, te face să continui povestea în mintea ta”.

    Afirmativul e slab pentru ca se reduce la un de exemplu, e deci anectodic unde ar trebui sa fie normativ, si nu se potriveste cu negativul : orice snoava mai rasarita iti provoaca imaginatia, si orice citesti te provoaca sa continui ce-ai citit in mintea ta. Chiar si o poza pornografica te provoaca la acelasi lucru. Ce criterii is astea ?!

    @dAImon Sa castigi un RTS, sa scrii un blog, sa seduci o muiere, sa joci poker, multe din chestiile pe care le face omu’ sunt toate pe acelasi microprocesor.

  15. Un surub nu/i un surub pana nu intruneste criteriile in vigoare care sa il defineasca drept un surub: marime (lungime, diametru) finetea pasului etc etc. tocmai de aici si superficialitatea curentului de care ziceam mai devreme. Care sunt rigorile carora sa se supuna un text ca sa fie considerat un PA. O lista simpla cu cateva insusiri pe care sa le intruneasca neaparat un text pentru a fi un PA si caracterisitici care l/ar exclude, cred ca ar rezolva problema.

  16. Proza arhiscurta poate fi considerata o joaca sau un exercitiu. Prancticand-o pentru o perioada, descoperi cu uimire ca ai inceput sa o iei mai in serios decat te-ai fi asteptat. E ca un vin dulce, care te imbata fara sa-ti dai seama. Desigur, o poti folosi ca pe o treapta – oricand te poti ajuta de ea ca sa tintesti mai sus. Chiar si asa, te reintorci la ea intotdeauna cu placere.
    Daca poate sau nu fi gen literar… Asta doar viitorul o poate decide. Totusi, asta e numai o conventie. Neoficial, proza arhiscurta e un gen de sine statator. Exista de mult timp in literatura universala, sub nume diferite si functionand dupa reguli diferite : numarul de semne poate sa difere etc. de curand, am descoperit si o carte pentru copii cu texte arhiscurte.
    La fel cum un artist plastic experimenteaza diverse materiale, stiluri, medii de-a lungul vietii, tot asa si un scriitor (consacrat sau amator) este tentat sa experimenteze continuu. Cred ca proza arhiscurta e rezultatul acestor experimente, acestor cautari continue.

    ;)

  17. 17
    Mircea Popescu 
    Joi, 7 Ianuarie 2010

    Discutia e mai degraba ca proza arhiscurta e o notiune de aceeasi natura cu “guasa” si nu de aceeasi natura cu “pointilism”. Ea poate fi folosita pentru a satisface nevoile unor genuri literare, dar in sine nu-i un gen literar. E doar un mijloc.

  18. Hehe, stiu si eu… ?!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Short_prose
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_fiction

  19. 19
    Mircea Popescu 
    Joi, 7 Ianuarie 2010

    Draga Leo, nu-ti pot raspunde decat tot printr-un link.

    http://polimedia.us/trilema/2010/best-of-wikipedia/

  20. OK… :P
    Dar scurt-metrajele si arhiscurt-metrajele (http://trescourt.blogspot.com/) sunt tot exercitii de facut film, prin analogie ? :D

  21. Am si eu un link, o incercare de teoretizare a prozei arhiscurte: http://calinhera.wordpress.com/2009/03/10/cum-sa-slefuiesti-un-microcip-2/

    Nu negăm, nici eu, nici Leo, că PA-ul poate fi doar un exercitiu. Dacă însă exersezi suficient, ajungi să îndrăgesti concizia. PA-ul e foarte aproape de poezie, cred că tu însuti remarcai asta.

  22. Cum bine remarca un comentator al lui Calin, PAul e mai degraba specie a genului epic. Si-ai inchis discutia.

  23. 23
    Mircea Popescu 
    Joi, 7 Ianuarie 2010

    @Leo Ok, la faza asta nu pot sa zic decat FAZAN.

    Banui ca exista ceva pe undeva pe-aici, mai tre si sa gasim ce, unde.

    @Calin Da, e usor sa-l intelegi in termeni de revolutionare a poeziei, pe filiera rima alba -> pa. Dar! mi se pare ca-i o simplificare ce tinde sa arunce plodul cu apa. Cine stie.

    Incercarea e un inceput bun, dar raspunde-mi la asta : de ce nu-i proza 3twt (adica, trei tweeturi) ?

    @dAImon De ce epic ? Ia exemplul meu cel de-al doilea. Nu-i PA ? E epic ? (Ca mie-mi pare liric in mod absolut, sau macar, asta am incercat sa construiesc).

    Si mai ales, de ce vrei sa incheiem discutia ?

  24. Nu’s exact expert in PA, dar ce ai construit acolo nu e. Un PA are si denumirea si proprietatea de a fi proza (arhiscurta). Din cate-mi amintesc, pentru a se califica la denumirea asta trebuie sa fie text intr-un limbaj inteligibil, conditie sine qua non. Constructia ta e un exercitiu in absurd, foarte interesant de altfel dar NU apartine de epic si nici de proza; putea fi construit si de o masina. Spre comparatie, daca tot a fost exemplul dat - Jabberwocky e un text inteligibil partial, cu fir narativ si ingredientele necesare pentru a intra in literatura.

    Si ziceam ca discutia poate fi inchisa in legatura cu teza “PA este un gen”. Nu este.

  25. 25
    Mircea Popescu 
    Joi, 7 Ianuarie 2010

    Deduc ca pentru tine amicul Tristan T nu e scriitor ?

    Pentru motive structural asemanatoare pentru care-o patit si Flaubert rusinea, saptamana trecuta ?

    Inglobez prin referinta aici obuzele si mortarele trase de als si corina acolo, sa mai economisim zgomot, si astept cu drag raspunsul.

  26. Mircea, twt nu-si propune ceva atât de ambitios, din cate stiu eu. Tot asa cum proiectul legii bugetului de stat nu-si propune si nu e nuvelă sau roman, desi ar intruni numarul de semne.

    Când am aflat despre twt ne-a filat si nouă beculetul: wow! Avusesem deja tentative de a scrie mini-PA-uri, de 250 de semne. Chiar dacă au fost câteva reusite, am realizat că e un spatiu insuficient pentru ceea ce am crezut noi că e proza arhiscurtă. Apoi am experimentat ridicarea barierei la 1.000 de semne. Unde am descoperit că e altceva. Stiu, numărul de semne e o conventie. Si un indiciu. 500 de semne înseamnă esentă cizelată.

    Mă simt provocat să adun câteva PA-uri, să le pun la un loc, să le asez pe tarabă si să spun atunci: uite, asta e proza arhiscurtă! Si atunci, discutând pe text, să provoc, la rândul meu, să întreb: e literatură sau ba?

  27. Ar trebui sa faca o vizita la recitiri :))

  28. https://www.blogger.com/comment.g?blogID=7849247999027014393&postID=307687112421259551

  29. Exemplu de proza arhiscurta: Mircea Popescu e cool !
    ( hai ca asta e deja haiku !!! )

  1. [...] întreg si mica discutie, aici. [...]

  2. PA - Proza Arhiscurta pe Trilema …

    Un romancier vorbeste despre proza arhiscurta. Ditamai dezbaterea.

  3. [...] la ceas Mircea Popescu Privi la ceas. 23.03. Privi din nou. Tot 23, tot .03. Timpul nu trece. Timpul sta. 23.04. Inchise [...]

  4. [...] de proza arhiscurta. Tuesday, January 12th, 2010 | Author: Mircea Popescu Juriul inca delibereaza daca proza arhiscurta este sau nu este un gen literar. C-o fi, c-o pati, vom mai vedea. Ce stim [...]

  5. [...] la concursul de Proză Arhiscurtă găzduit de Mircea Popescu pe [...]

  6. [...] aceasta îi las să vorbească pe cei mai pricepuţi decât mine, în speţă Călin Hera şi Mircea Popescu. Interesant este încă rezultatul acestor preocupări şi anume faptul că astăzi nenumăraţi [...]

  7. [...] principal era o explorare teoretica in raport cu conceptul de Proza Arhiscurta, asupra caruia ati mai vazut si alte abordari investigative-n desfasurarea lor concreta aici pe [...]

Am ceva de spus! »
    Daca nu ati mai comentat niciodata, comentariul dvs. va intra in moderare, unde va petrece in medie citeva ore. Dupa aprobarea primului comentariu, urmatoarele vor aparea direct, fara a mai intra in moderare.